Facebook heeft in het eerste kwartaal de omzet flink zien groeien ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat bleek woensdag uit een tussentijds handelsbericht van de socialenetwerksite.

De opbrengsten werden aangejaagd door de verkoop van meer advertenties via mobiele apparaten en video’s.

Facebook zette een omzet van bijna 5,4 miljard dollar in de boeken, tegen 3,5 miljard dollar een jaar eerder. Analisten hadden in doorsnee gerekend op 5,3 miljard dollar. Het is het vijftiende keer sinds de beursgang dat Facebook de gemiddelde verwachting van marktvorsers verslaat.

De nettowinst bedroeg 1,5 miljard dollar, tegen 512 miljoen dollar een jaar eerder.

Beleggers reageerden positief op de kwartaalrapportage van Facebook. Het aandeel ging in de nabeurshandel flink omhoog en steeg tot boven de hoogste slotstand ooit.

Geweldige start

Topman Mark Zuckerberg sprak van "een geweldige start van het jaar''. De prestaties laten volgens kenners zien dat Facebook aanhoudend adverteerders weet te vinden. Het afgelopen jaar lanceerde het verschillende nieuwe vormen van advertenties en werd het makkelijker gemaakt om advertentieruimte te kopen op Instagram.

Er waren dagelijks bijna 1 miljard mensen mobiel actief op Facebook, die grens werd net niet geslecht met 989 miljoen aan het einde van maart. Ongeveer 1,65 miljard mensen bezochten Facebook minimaal een keer per maand in het kwartaal, tegen 1,59 miljard in de voorgaande verslagperiode.

Facebook kwam verder met een nieuwe klasse aandelen. Met de zogenoemde C-aandelen, die geen stemrecht hebben, kan het bijvoorbeeld effecten blijven uitgeven als personeelsbeloning of tijdens overnames, zonder dat Zuckerberg de controle verliest.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl